DO YOU LIKE MY BLOG?

4 Golongan Yang Dirindui Syurga


Assalamualaikum.

SB ingin kongsikan 4 golongan yang dirindui Syurga


1. Orang yang sentiasa membaca Al-Qur'an.
 Nampaknya wajar jikalau syurga merindukan ahli qur'an ini kerana sejak di dunia lagi mereka sudah diberikan oleh Allah dengan ketenangan batin, kasih sayang-Nya, kecintaannya, kemuliaan dan selalu di ingat oleh-Nya.

2. Orang yang menjaga Lidah.
 Memang lidah tidak bertulang tapi ia lebih tajam daripada sebilah pedang, impaknya akan mengakibatkan peperangan antara suami isteri, antara kelompok, bahkan antara dua bangsa. Impak negatifnya akan membuat orang menjadi sengsara, akan melenyapkan pahala kebaikan yang kita buat seperti api memakan kayu bakar, akan membuat puasa menjadi hampa dan sia-sia. Namun bila kita menjaganya, subhanallah… begitu banyak kenikmatan akan kita raih, dengan lisan kita berdakwah, dengan lisan kita bertilawah, dengan lisan kita berdoa.

3. Orang yang memberi makan kepada orang yang kelaparan
Sungguh, Allah Yang Maha berterima kasih (Syukur) akan membalas sekecil apapun kebaikan kita kepada orang lain. Bila kita memberi minum kepada saudara kita yang kehausan maka Allah akan memberi kita minum pada hari kiamat nanti disaat orang-orang sedang dilanda dahaga. Bila kita memberi makan kepada saudara kita yang sedang kelaparan, nescaya Allah akan memberi kita makan di saat orang-orang kelaparan pada hari akhirat nanti. Bila kita memberi pakaian kepada saudara kita didunia ini, nescaya Allah akan memberi kita pakaian yang indah disaat orang-orang telanjang pada hari perhitungan nanti. Bila kita memudahkan urusan saudara kita yang sedang kesulitan dan dihimpit permasalahan, yakinlah bahawa Allah akan memudahkan urusan kita sejak didunia ini. Pertolongan Allah akan datang kepada seorang hamba manakala sang hamba menolong saudaranya.

4. Orang-orang yang berpuasa di bulan ramadhan.
Di bulan yang mulia yang penuh berkah, rahmat, dan keampunan ini Allah menjanjikan kepada kita akan pembebasan dari panasnya api neraka, pedihnya azab neraka dan kejamnya siksa neraka bila kita berpuasa, dan menghidupkan malamnya dengan solat, qiro'at dan kholwat serta ibadah apapun dengan hanya mengharap redha-Nya.

Bila empat amal ini kita lakukan,
 nampaknya wajarlah bila syurga merindukan kehadiran kita. 
Wallahualam.

Alhamdulillah, thank you for coming. ♥ Share if you like.

1 comment:

Unknown said...

info yang bermanfaat..


 
This blog fully designed by THIS GIRL| Copyright© SRIKANDI BONDA